Start pagina Spoorwegen Waterwegen Nieuw Externe links Contact

Waimes - Malmedy - Stavelot - Trois-Ponts

Totale afstand : 44 Km  🚴
Aard van de weg :
Verkeersvrij meestal lichtjes gelijkmatig stijgend (max.1-2%) asfalt fietspad op de oude spoorberm van Trois-Ponts via Stavelot, Malmedy tot Waimes en terug. In Stavelot is een aftakking naar Francorchamps op een ander RAVeL pad.
Bewegwijzering :
RAVeL wegwijzers.
Vertrekpunt :
E42 Verviers-St.Vith tot uitrit 11 : Malmedy. Daar N62/N68 volgen naar het centrum. Na ruim 1 Km rijd je onder de gebogen oude spoorviaduct en direct daarna links in de zijstraat (Place Nicolas Pietkin). Daar kan geparkeerd worden en is ook de steile oprit voor fietsers naar het RAVel pad op de hoge oude spoorberm.
NMBS station van bestemming : Trois-Ponts.
Het RAVeL fietspad naar Waimes begint op 1 km van het station. Je fietst dalend naar het centrum en volgt bij het kruispunt rechtdoor de N68 richting Coo en Stavelot. Ongeveer 300 Mt verder bij de Amblève en de spoorweg viaduct begint rechts het RAVeL pad naar Stavelot.
Info :
Dit traject is een aftakking van de beroemde 'Vennbahn' vanaf Waimes via Malmedy en Stavelot tot Trois-Ponts.
Het is een bijzonder aantrekkelijke fietsroute in de Ardennen ten zuiden van het 'Parc Naturel Hautes Fagnes-Eifel'. Je fietst comfortabel op het asfalt pad van de voormalige spoorweg door de mooiste Ardense landschappen van Oost-België. Het traject volgt van Malmedy tot Waimes de groene schilderachtige vallei van het kronkelende kleine riviertje de Warchenne. Van Stavelot tot Trois-Ponts is de oude spoorberm op de flanken van de zwaar beboste vallei van de Amblève. Je fietst ook door 2 oude verlichte spoortunnels : nabij Malmedy (75 Mt) en Stavelot (507 Mt).
De rit :
1) Waimes - Malmedy - Stavelot - Trois-Ponts (44 Km h/t).
In z-oostelijke richting van Malmedy naar Waimes loopt het fietspad lichtjes stijgend eerst op een zeer hoge berm langs de rand van Malmedy en komt na 2 Km aan het oud stationnetje. Daarna loopt het pad door het centrum en ongeveer 1 Km naast de N62. Na de overweg loopt het pad afzonderlijk en steeds matig stijgend door de mooie groene vallei van het kleine riviertje Warchenne, een bijriviertje van de Warche. Ruim 2 Km verder is een grote steengroeve die maar een paar honderd meter te zien is vanop het pad. Zo kronkelt het fietspad dan verder door bossen, af en toe over een brugje van het riviertje. Bij open plekken zijn prachtige panorama's over de Ardennen te zien.
In het dorpje Waimes bij een overweg zijn een paar horeca zaken om even te verpozen in het tuin terras. Aan het oud station komt het pad samen met de 'Vennbahn', een internationaal lange afstand fietspad van Aachen(D) tot Troisvierges(LU) op oude spoor beddingen. De fietsroute Waimes - Trois-Ponts is in feite een aftakking van de Vennbahn, hier is het keerpunt van deze fietsroute. Nu komt het leukste deel : met uw fiets 9 Km continue afdalen terug naar Malmedy !!!
In Malmedy fiets je dan verder naar Stavelot en Trois-Ponts op de hoge berm en weldra ben je aan de tunnel onder de autoweg E42. Deze werd langs beide kanten uitgebreid voor de autoweg en voor de fietsers verlicht met moderne LED lampen. Ongeveer 4 Km verder bij Stavelot fiets je door de 2e LED-verlichte oude tunnel, deze keer 507 Mt lang. Op een warme dag is het verstandig om een extra pull aan te trekken bij het fietsen door de ijskoude tunnel ! Door de tunnel is een aftakking van het fietspad richting Francorchamps.
De rit :
1) Waimes - Malmedy - Stavelot - Trois-Ponts (44 Km h/t).
Rechtdoor kom je weldra op de plaats van het verdwenen station van Stavelot waarvan enkel een stukje van het perron overgebleven is. Dan loopt het pad nog 5 Km tot Trois-Ponts op de zwaar beboste flanken van de Amblève vallei. Bij de bestaande spoorweg en een oud spoorwissel huisje is de terminus (1 km van het centrum en het station). Hier keer je terug naar Stavelot en Malmedy.

2) Stavelot - Francorchamps (12 Km h/t).
Dit is een mogelijke uitbreiding of variante van deze route.
In Stavelot is de Y-splitsing van fietspaden op oude spoorwegen. Nabij bij de tunnel is de aftakking richting Spa op een sterk stijgend fietspad langs de flank van de heuvel tot de overweg van de N622. Daar begint een ander RAVeL fietspad op L44a via Francorchamps naar Spa (46 Km h/t). Het pad draait met een lange S-bocht naar het noorden, dan enkele kilometers door een groot bos en verder langs het auto circuit Spa-Francorchamps. Even voorbij de circuit is in het dorp Francorchamps.